و باز هم برف...

 

هوا بس ناجوانمردانه سرد است آی....

 

خیلی سرد است و دستهام به سختی می توانند کلیدهای کیبرد را لمس کنند. دیشب با کلی امیدواری منتظر اعلان تعطیلی ادارات بودیم که نشد و برفی هم که می بارید آنقدر زور نداشت که باز هم یکی دور روز تعطیلی نصیب این کارمندان همیشه تنبل بکند . از گرمای پتو به سختی دل کندم و راهی شدم. طبق معمول گازوئیل گرامی در باک سرویس عزیزمان یخ بسته بود و ما ماندیم و راهی دراز تا تهران بزرگ . دلم می خواست برگردم ، گرمای پتو صدایم می کرد اما مادر عزیز ، این کارمند نمونه، مجبورم کرد که راه رفته را ادامه بدهم. به سختی یک اتومبیل به گمانم مدل 53 یا 54 یافتیم و از بین جمعیت مشتاق کار جستی زدیم و خودمان را جا دادیم. دریغ از گرمای بخاری ، سعی کردیم با گرمای نفس نوحه خوان زنجانی که مدام در بین شیون و ناله شماره تلفن و آدرس اش را اعلام می کرد ، کمی گرم شویم که نشد!! جاده قدیم بود و سرما و مسافران از مترو یخ بسته جدا شده وسط خیابان و ناله و فریاد نوحه خوان به ترکی و فارسی و زور زدن پیکان قدیمی برای عبور از سربالایی ها...روزگار عجیب غریبی است نازنین! خدا پدر و مادر جمیع پلیس های مملکت را بیامرزد که راه بر اتومبیل پلاک قدیمی و بدون طرح ترافیک ِ ناجی ما نبستند و ما تا سر چهارراه اداره مربوطه یک سره آمدیم. از بین توده های مانده برف و یخ ترسان ترسان به امید گرمای مطبوع فن های دوست داشتنی اداره ، گذر کردم و دریغ...امیدم ناامید شد، گازو گرما یُخ(یعنی نیست، یا خبری نیست، این ترکی خواندن دو ساعته بغل گوش های گرامی تاثیر داشته گویا).حالا ما مانده ایم تنهای تنها در بین کار و سرما...

توی این مدت آنقدر فیلم دیده ایم که شمارشان از یاد رفته ، به قول فروشنده شهر قصه : در مدل های مختلف ...ساقه بلند ، ساقه کوتاه (نه اینها که نشانه های تبرج بودند به گمانم ) خلاصه تلاش من و همسر گرامی در این راستا بود که فیلمی دیده نشده نماند ، وسترن – رمانتیک – ترسناک – گنگستری و ... و باید تا مراسم اسکار - اگر بساطش مانند گلدن گلاب برچیده نشود - همه فیلم های منتخب را ببینیم مبادا عقب بمانیم .جای همه دوستان خالی و امید که هیات محترم دولت باز هم تعطیلی منظور فرمایند تا 4 فیلم باقی مانده در قفسه را هم بی نصیب نگذاریم – آمین. تازه در حال از دست دادن افرای بهرام بیضایی عزیز هم هستیم ،هر چند هنوز ۲۵ روز از اجرای ۳۶ روزه اش مانده  ، سرما دور شو!

دوستان ما سفارش خرید نان و پودرماشین لباسشویی را می دهند فراوان که گویا این روزها کالاهایی هستند نایاب – مثل همان موردی که آقای دکتر عزیز می فرمودند ارغوان جان، یادت هست که؟ - آنهم در شرایطی که دم از وفور نعمت می زنیم .گاز که دیگر هیچ ، شرکت گاز با زیرنویس های درشت و بد رنگ اش مابین همه تصاویر ارسالی مرتب هشدار کم مصرف کردن و درست مصرف کردن را می دهد یک نفر باید زنگی بزند که به خدا نیست! برای نیستی که نمی توان درست مصرف کردن را آموخت ! ما همه درزهای خانه مان که هیچ دستشویی خانه مان را هم (گلاب به رویمان البته)عایق کاری کردیم آنهم با چسب و پلاستیک و درز گیر باز هم درجه اش از استانهای سردسیری بیشتر است و آدم کارش فراموش اش می شود آنجا آنوقت می گویند درست مصرف کن! باز هم صدرحمت به بخاری برقی کوچک مان که بادی مشابه سشوار تولید می کند تا اندکی قندیل بستن فراموشمان شود...از در و دیوار هم که ملت خوش ذوق پیامک های سرخوشانه در راستای عید برف و مصرف حبوبات و روشن کردن بخاری اضافی می فرستند اما دریغ! دریغ از رگ غیرتی که به جوش آید. به قول رئیس گرامی ،ما که شرکت اصلی تولیدکننده نفت و گاز هستیم و ساکن پایتخت (یا حومه آن) در حال یخ بستنیم چه برسد به ملت عزیز در نوشهر و گلستان...

امید که روزگار گرم تری از راه برسد ما که خسته شدیم از هاف هاف کردن در شال گردن های پیچیده دور گلو و صورت و ایجاد اصطکاک بین دستها و چند لایه پوشیدن شاید فرجی شود و نیمچه گرمایی حاصل. این روزها نیمی از مردم مثل پنگوئن راه می رونداز بس که لایه های تن شان زیاد شده . یکی از اساتید عزیز در جمع دوستان می گفت : مارک دار بخر ، راحت باش! و من مخالفت می کردم که پول حیف است به جای مارک رود ، حالا در همین جا اعتراف می کنم که به شدت به این جمله ایمان آورده ام چون هنوز نم روی کفش هایم خشک نشده و این پالتوی مثلا گران هم هیچ گرمایی نصیبم نکرده . استاد حق با شما بود اساسی ، "غلام قمرم" ، باور کن!

هنوز سرمای ایران عزیزمان از مرز 30 - نگذشته ، یعنی هنوز با کانادایی شدن مسافتی بس دراز داریم، امید که خورشید بر عبور ابرهای سیاه غلبه کند و شاید اشعه ای اندک نصیب ایران ما شود(چی شد....)

ماه محرم هم که از راه رسید و نمی دانم جوانان ایران زمین در این سرما هم توانی برای مصرف انواع ژل و لوازم آرایشی و پیاده روی تا نیمه های شب دارند یا نه؟ امام حسین که بدجوری فراموش می شود این روزها...هر چند در این سرما صحبت از گرمای کربلا و تشنگی اندکی غریب است! شرکت در مراسم پرشور انتخابات هم که ...بماند!

شاد باشید و گرم 

نظرات 7 + ارسال نظر
حسن علیشیری شنبه 22 دی‌ماه سال 1386 ساعت 02:01 ب.ظ http://memoir.blogfa.com

سلام عزیزم، نمی دانم چرا بعضی ها زمستان را دوست دارند؟! اصلا این فصل لعنتیٍ یخچالٍ لیزبازار چه دارد که بعضی ها نصفه شب زنگ می زنند که ؛بریم قدم بزنیم؛؟! اصلا به نظرت اگر مرحوم اخوان ثالث اینچنین زمستانی را تجربه کرده بود نای نالیدن از زمستان برایش باقی می ماند یا نه؟! الغرض گویا از زور سرمای این کلاس به هذیان افتاده ام! من هم مثل تو آرزوی آفتاب می کنم برای این سرزمین که تمام تاریخش زمستان و تمام روزگارش شب یلداست! آرزوی رستگاری می کنم برای مدیرانی که صاحب دومین ذخائر گازی دنیا هستند و ملتشان باید در سرما بید بید بلرزند و تازه صرفه جویی هم کنند و در خیابان متبرج نباشند و مثل بچه های خوب در صف انتخابات مجلس حضوری دشمن شکن داشته باشند. گفتم که ایم کلاس بدجوری سرد است. انگشت روی کیبورد می لرزد و برای خودش شعر می بافد! در ضمن من هم ؛غلام قمرم!!

ارغوان شنبه 22 دی‌ماه سال 1386 ساعت 07:58 ب.ظ

سلام عزیز, این روزها خبرهای سرمای ایران بهم می رسه! چه خوب شد من نیستم پس! وگرنه یخ می زدم. امیدوارم که هرچه زودتر هوا گرمتر بشه. دارم کم کم نگران وضعیت گاز و خوراکی اونجا می شم....
یادته پارسال توی محرم سوار تاکسی می شدیم با اون نوحه های عجیب و غریب؟! هنوز هم همونجوریه؟ یا ریتمش عوض شده؟ از کمر افتادن امسال یا نه؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! اینجا هم جلوی بعضی از مغازه های مسلمان و شیعه برنامه عزاداری گذاشتند!

راستی حسن جان! والا نمی دونم کی زمستونو دوست داره؟! از خانومت بپرس ایشون شاید بدونن!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! توضیح میدن برات!

و اینکه نمی دونم این غلام قمرم که نوشتی و حسن هم تائید کرده واسه چیه! من فقط با صدای داریوش و شعر مولانا شنیدم! اما اگه قضیه ی دیگه ییه منم هستم!! شما دوتا بدون من نمیشه باشین!!!! خلاصه قمر جون نمیدونم جریان چیه اما ما هم غلامیم به مولا!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

یاسر چهارشنبه 26 دی‌ماه سال 1386 ساعت 01:03 ب.ظ http://www.dast-neveshte.blogsky.com

برف و تعطیلی
به نظر من که افتضاحه
حالا فیلم دیدنش بد نیست

مهدی موسوی میرکلائی پنج‌شنبه 27 دی‌ماه سال 1386 ساعت 09:40 ب.ظ http://www.taraneyema.persianblog.ir

لطفاً بگویید برف بیشتری بیاید . اصلاً کره ی زمین را توده ی عظیمی از برف فرا بگیرد . وقتی قرار باشد بچرخد با این چیز ها که نمی ایستد . اصلاً بایستد هم فرقی نمی کند . پس به زمین بگویید از چرخش بایستد.
سلام دوست عزیز
بلاگ ترانه ی ما به روز شد .
این پست :
چند شعر ‏‏، یک خبر (فراخوان) ‏، چند لینک ، یک ترک از ترانه های خودم به همراه موزیک برای دانلود.
منتظر حضور گرمتان هستم .
با تشکر مهدی موسوی

pirooz جمعه 28 دی‌ماه سال 1386 ساعت 08:41 ب.ظ http://www.pirooz.org

با سلام


مطلب جالبی بود

موفق و پیروز باشید

رضا افشاری یکشنبه 30 دی‌ماه سال 1386 ساعت 03:57 ق.ظ http://www.kolivar.blogfa.com/

اینجا همیشه هنر و معیشت در هم گره خورده شاید برای همینه که بوی زندگی می ده
موید باشی روشنک جان

محمدرضا شیرزاد شنبه 6 بهمن‌ماه سال 1386 ساعت 05:52 ب.ظ http://www.taraneh21458.blogfa.com

چرا؟:(( اومدم نظر بدم خالی دادم بالا:((
ممنون روشنک مهربونم.خواهر عزیزتر از جونم.مامانم بهتره.گرچه چپ تنش فقط ۲۰٪حرکت داره اما با فیزیو تراپی انشالله که برمیگرده.فعلا هم منتظر نظر قطعی پزشک از آزمایش خون وبی یوپ سیش هستیم.
ممنونم که تنهام نمیذاری.داداش حسنمم ببوس.ممنونم عزیزم.تا بعد...سبز وشاد وسلامت باشی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد